Een mooie huid van binnenuit

Een mooie huid krijg je niet alleen door het smeren van crèmepjes. Je voeding heeft hier ook een grote rol in. Voor een mooie en gezonde huid heb je namelijk bepaalde voedingstoffen nodig. Ook zijn er voedingsmiddelen die je juist beter kan laten staan als je je huid in topconditie wilt houden.

In dit artikel lees je precies welke voeding wel en niet goed is voor je huid.

Eten en drinken voor een mooie huid
Eet regelmatig wat van de onderstaande voedingsmiddelen als je je huid van binnenuit wilt verbeteren.

1: Zoete aardappel
Zoete aardappelen zijn een geweldige bron van bètacaroteen. Dit is een voedingsstof die in je lichaam wordt omgezet naar vitamine A. Daarnaast is het ook een antioxidant die in de groep carotenoïden valt.

Van carotenoïden is bekend dat ze werken als een natuurlijk antizonnebrandmiddel van binnenuit. Ze helpen namelijk om zonnebrand en celdood te voorkomen. Dit helpt om je huid jong en gezond te houden en rimpels te voorkomen.

2: Vette vis
Omega 3-vetzuren helpen om je huid gezond te houden. Ze dragen onder andere bij aan de stevigheid, soepelheid en hydratatie van je huid. Een tekort aan omega 3-vetzuren kan dan ook voor een droge en schilferige huid zorgen.

Vette vis is een van de beste bronnen van omega 3-vetzuren. Goede voorbeelden van vette vissoorten zijn haring, makreel en zalm. Eet je niet vaak vis? Dan kan je eventueel visolie, krillolie of levertraan nemen om voldoende omega 3 binnen te krijgen.

3: Gele en rode paprika’s
Paprika’s bevatten net als zoete aardappelen bètacaroteen. Hierdoor passen ze dus al prima in dit rijtje. Daar komt echter nog bij dat ze ook een grote hoeveelheid vitamine C bevatten: een paprika bevat ruim de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Gele en rode paprika’s scoren hierbij het beste, groene paprika’s bevatten een stuk minder vitamine C.

Vitamine C is om verschillende redenen van belang voor je huid:

  • Het draagt bij aan de aanmaak van collageen, een bindweefsel dat een belangrijk onderdeel vormt van je huid.
  • Het helpt bij het herstellen van wondjes en huidbeschadigingen.
  • Het draagt bij aan het voorkomen en verminderen van ontstekingen.
  • Het helpt om een droge huid te voorkomen.

4: Groene thee
Groene thee zit bomvol antioxidanten. Deze antioxidanten helpen om je huidcellen te beschermen tegen schade en om je huid langer jong te houden. Ook zorgen ze ervoor dat je huid minder snel rood wordt door de zon.

Daarnaast zijn er ook aanwijzingen dat groene thee kan helpen om je huid gladder te maken en om de stevigheid, elasticiteit en vochtbalans van je huid te verbeteren.

Benieuwd naar andere gezondheidsvoordelen van groene thee? Hier lees je alles wat je moet weten.

5: Water
Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk: water. Als je te weinig drinkt, is de kans groot dat je dit aan je huid merkt. Je huid wordt bij een vochttekort namelijk al snel droger en minder elastisch. Probeer daarom dagelijks zo’n twee liter te drinken.

Dranken met cafeïne kan je hierbij beter niet meetellen. Deze dranken voegen uiteraard wel vocht toe aan je lichaam, maar ze zorgen er tegelijkertijd ook voor dat je sneller vocht uitscheidt.

Voeding om te vermijden
Er is natuurlijk ook eten en drinken waar je huid juist niet bij gebaat is. Enkele belangrijke voorbeelden hiervan zijn:

  • Suikerrijke producten
  • Gefrituurd eten
  • Frisdrank
  • Alcohol
  • Zuivel

Eet je huid mooi
Zoals je hebt kunnen lezen, heeft je voeding een grote invloed op je huid. Zorg er daarom voor dat je voedingspatroon rijk is aan vitamine C, bètacaroteen en andere antioxidanten. Probeer tegelijkertijd om suikers, frisdrank en gefrituurd eten zoveel mogelijk te vermijden.

www.puurfiguur.nl

Bronnen:
De Mel D, Suphioglu C, Nutrients, 2014. Heinrich U, Moore CE, De Spirt S, Tronnier H, Stahl W, J Nutr, 2011. Cosgrove MC, Franco OH, Granger SP, Murray PG, Mayes AE, Am J Clin Nutr, 2007.


Laat een bericht achter