Met deze tips verminder je een depressief gevoel!

Wist jij dat eten invloed heeft op je brein en stemming? Je hersenen voeden met de juiste voedingsstoffen is erg belangrijk. Serotonine, dopamine en noradrenaline! Allemaal even belangrijk voor je mentale gezondheid. Dit zijn je gelukhormonen die worden gestimuleerd door onder andere vitaminen en mineralen. Een tekort aan deze stoffen kan er voor zorgen dat je depressieve gevoelens ontwikkelt.

Voel jij je de laatste tijd down, is het tijd voor een geluksboost en wil je een gezond gewicht stimuleren? Lees dan verder.

#1 Omega 3-vetzuren
Visolie is rijk aan omega 3 vetzuren EPA en DHA. Omega 3 vetzuren hebben een goede invloed op de werking van je hersenencellen en werken ontstekingsremmend. Deze twee vetzuren komen voornamelijk voor in dierlijke producten en algen. Vette vis is de grootste bron. Lijnzaad, chiazaad, lijnzaadolie en walnoten bevatten ook omega 3, maar dan in plantaardige vorm. 

Krijg je niet genoeg omega 3-vetzuren binnen via je voeding? Dan nemen andere vetten hun plaats in, zoals transvetzuren, die ontstekingsbevorderend werken. Dit verhoogt de kans op depressie en angsten. Een omega 3 supplement van goede kwaliteit kan voor jou dan zeker een uitkomst zijn.

#2 Zink

Zink is van essentieel belang voor de aanmaak en werking van je hormonen. Maar dat niet alleen! Zink draagt ook bij aan een gezonde stofwisseling. Een gezonde stofwisseling stimuleert de aanmaak van je gelukhormonen. 

Wist je dat 90% van de aanmaak van serotonine gebeurt in je dunne darm? Wees dus zuinig op je darmen. Heb jij last van darmklachten? Probeer dan eens om bezig te gaan met koolhydraatarm en natuurlijk eten. Deze manier van eten zal je mentale en lichamelijke gezondheid zeker goed doen.

#3 Magnesium

Kan jij wel wat ontspanning gebruiken? Magnesium ontspant je spieren en zenuwstelsel. Hierdoor verlicht het een gevoel van stress, waardoor de rust in jezelf terugkeert.
Magnesium helpt ook om enzymen te activeren die nodig zijn voor de aanmaak van serotonine, dopamine en noradrenaline. Op deze manier helpt dit mineraal om depressie te verminderen. 



#4 Vitamine
Ons brein is dol op vitamine D en staat altijd klaar om deze te ontvangen. Helaas krijgen we er vaak te weinig van binnen. Een tekort aan vitamine D staat in verband met depressie. Vooral in de winter kan je lichaam een vitamine D supplement goed gebruiken.

#5 Selenium

Selenium helpt bij de aanmaak van glutathione, een lichaamseigen stof die ontstekingsremmend werkt op onze hersenen en daarmee depressie tegengaat.

#6 IJzer

Een tekort aan ijzer kan depressieve klachten verergeren, dus is het van belang om voldoende ijzer binnen te krijgen. Combineer ijzerrijke voeding of supplementen met vitamine C, dat verbetert de ijzeropname.

Wil je je voedingspatroon aanvullen met supplementen? Kies dan altijd voor supplementen van goede kwaliteit op basis van natuurlijk ingrediënten.

www.jasperalblas.nl


Laat een bericht achter