Persbericht: Afvalcoach Jasper Alblas lanceert ‘Stop Diabetes’ campagne

Op 1 oktober 2017 vervalt in de Europese Unie het productiequotum voor isoglucose. Dit is een vorm van suiker die ook wel glucose-fructosestroop of high fructose corn syrup (HFCS) wordt genoemd.

Afvalcoach Jasper Alblas luidt de noodklok over het vervallen van dit productiequotum omdat het serieuze gevaren oplevert voor de volksgezondheidgezondheid, zoals een verhoogd risico op diabetes type 2.

“In onze voeding zit momenteel al onnodig veel suiker. Door deze EU-maatregel wordt die suiker ook vele male sterker. Ons lichaam is daar helemaal niet tegen bestand”, zegt Alblas.

Veel consumenten zijn zich niet bewust van de hoeveelheid suiker in voeding. Zelfs producten die als ‘gezond’ worden verkocht, zitten vaak vol suiker. En dat zal vanaf 1 oktober alleen maar toenemen.

“De voedselindustrie krijgt ruim baan van de EU. Dat zal gevolgen hebben voor de
volksgezondheid”, zegt Jasper Alblas. “Het vermijden van geraffineerde suikers voorkomt
overgewicht en obesitas. En het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 neemt
aanzienlijk af. Daarom lanceren wij op 6 maart 2017 een programma dat diabetes helpt
voorkomen.”

Wat is isoglucose?
Suiker bestaat uit twee componenten: glucose en fructose. De verhouding glucose en fructose verschilt per suikersoort. Voor alle soorten geldt: hoe hoger het percentage fructose, hoe zoeter de suiker.

Isoglucose is een zoetstof die via een geraffineerd proces uit mais wordt gehaald. Isoglucose bevat tot wel 90 procent fructose en is daarom veel zoeter dan sacharose (gewone tafelsuiker). Tegelijkertijd zijn de productiekosten van isoglucose vele malen lager.

Dit maakt isogluose een ideale zoetstof voor voedselfabrikanten. Maar door het hoge percentage fructose is de zoetstof ongezond voor consumenten.

Gezondheidsgevaren van isoglucose
Isoglucose heeft geen voedingswaarde. Het lichaam krijgt geen verzadigd gevoel na het eten van deze suiker. Maar isoglucose veroorzaakt wel een hoge piek in de bloedsuikerspiegel. Veel hoger dan bij normale suiker.

Het menselijk lichaam is helemaal niet bestand tegen zo’n enorme bloedsuikerpiek. En als er
regelmatig zo’n suikerpiek ontstaat, raakt het insulinesysteem dat onze bloedsuikerspiegel
reguleert van slag. Dit heet insulineresistentie; de opmars naar diabetes type 2.

EU-productiequotum
Momenteel mag 4% van de totale suikerproductie in Europa uit isoglucose bestaan, maar dit productiequotum komt op 1 oktober 2017 te vervallen. Vanaf dat moment zal de suikermarkt worden overgenomen door deze goedkopere en sterkere zoetstof.

Het zal niet lang duren voordat voedselfabrikanten deze zoetstof in hun producten gaan
gebruiken.

Bewustwordingscampagne
Om consumenten te beschermen stuurt Jasper Alblas aan op een bewustwordingscampagne. “Er komt gelukkig veel meer aandacht voor suiker in de media. Het Diabetes Fonds opende vorig jaar een tijdelijk informatiecentrum in Amsterdam dat was vermomd als suiker afkickkliniek. Wij starten op 6 maart 2017 met het Stop Diabetes Programma’. Dit programma duurt 4 weken waarin we deelnemers leren hoe je makkelijk, lekker en gezond kan eten zonder toegevoegde suikers.”

Kijk op www.jasperalblas.nl voor meer informatie over suiker en deze bewustwordingscampagne.

-----------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie: Voor meer informatie over isoglucose, het productiequotum en het Stop Diabetesprogramma kunt u contact opnemen met Jasperalblas.nl BV via 0628762018 of info@jasperalblas.nl.

Laat een bericht achter